Merhabalar, devamlı bir Marmaray kullanıcısı olarak bu konulardan gerçekten söz edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Marmaray hattı İstanbul için hepinizin de bildiği üzere gerçekten çok önemli hatta İstanbul’un raylı sistemde omurgasını oluşturan bir hat görevi gördüğü konusunda bence hepimiz hemfikirizdir ancak bu hatta yapılması gereken çok önemli düzenlemeler var, bunları önem sırasına göre maddeler halinde yazacağım sizlerden de isteğim benim anlattıklarımın dışında öneriniz var ise onları burada belirtmeniz ve hep birlikte tartışmamız ve şayet bu sorunların giderilebilmesi için yapmamız gereken ne varsa bunları bütün forum daşlar olarak birlikte yapmamızdır. Dilerseniz açıklamaya geçeyim;
Sefer Sıklığı
Hiç şüphesiz ki İstanbul’un omurgasını oluşturan bir hattın halkalı Gebze arası için 15 Pendik Ataköy arası için 8 dakikada 1 sefer yapması kabul edilebilecek bir durum değil, ki bunu zaten özellikle pik saatlerde hattı kullanmaya çalıştığınızda trenlerin içerisinde nefes alacak dahi boşluğu zor bularak maalesef ki çok rahat tecrübe edebilirsiniz. Mümkün müdür bilmiyorum ancak en azından iş başlangıç ve iş çıkış saatleri için yani günün pik saatleri için ek sefer eklenerek ilk etapta bu yoğunluğu azaltmak en mantıklısı olacaktır diye düşünmekteyim. Maalesef ki bu sorun Marmaray hattının şu andaki en mühim sorunu olarak karşımıza çıkmaktadır.
Tren Hızı
Bunun çözümü mümkün mü bilmemekle birlikte söylüyorum ki hattın hızı yükseltilirse çok haeika olur.
PAKS
peron ayırıcı kapı sistemi İstanbul’da çok kullanılan M5,M7 gibi hatlar üzerinde gördüğümüz istasyonlarda peron ile tren yolunu ayıran güvenlik açısından çok önemli ve hattın kalitesini çok arttıracak ve özellikle Marmaray gibi yoğun bir hattın yolcu güvenliğini en üst noktaya çıkartmak açısından çok önemli bir sistem olduğunu düşünüyorum ve bunun kademeli olarak yavaş yavaş bütün yapılabileceği kanaatindeyim zaten Üsküdar Yenikapı ve Sirkeci gibi yeraltı istasyonları bunun yapımına en uygun olabilecek istasyonlar diğer istasyonları ise yavaş yavaş bu sistemi getirmek az önce de belirttiğim gibi çok faydalı olacaktır.
Tek İşletmeye Geçilmesi
tek işletmeye geçilmesinden kastım hatta şu anda bulunan Gebze halkalı halkalı Gebze Pendik Ataköy Ataköy Pendik şeklinde olan işletmelerin Pendik ve Ataköy istasyonları arasında olan işletmesinin kaldırılarak bütün hattın boydan boya çift yönlü şekilde işletilmesi gerektiğini düşünüyorum özellikle pik saatlerde Gebze yönüne olan ve yine halkalı yönüne olan hatların Ataköy ve Pendik istasyonlarından sonra da nispeten daha az olacak şekilde ancak yine de yoğun bir şekilde kullanıldığını gözlemledim ve aray işletme kaldırılarak hem hattın sefer sıklıklarının artırılmasındaki engel kaldırılır hem de zaten yoğun bir nüfusa hitap eden Ataköy ve Pendik duraklarında trenlerin burada seferin sonuna gelmesinden kaynaklı olarak zaten yoğun olan istasyonların daha yoğunlaşmasının önüne geçebilir.
Hattın Uzatılması
Öncelikli olarak B2 hattı olarak geçen halkalı Bahçeşehir arasında kalan kısmın Marmaray hattına bağlanarak Bahçeşehir Gebze işletmesinin yapılması gerekmektedir ikinci olarak ise bu biraz ütopik bir istek olacak ancak hattın Gebze’den sonra en azından Dilovası’na kadar uzatılmasını istiyorum hatta biraz abartı olacak ancak hattın İzmit’e kadar bile gitmesi gerektiğini düşünmekteyim.
Merhaba Enes Bey,
Öncelikle değerli fikirlerinizi ve düşüncelerinizi paylaştığınız için teşekkürler.
Bilindiği üzere İstanbul’un ana omurgası haline gelen Marmaray hattı Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına ait olan TCDD Taşımacılık kurumu tarafından yönetilmektedir.
Açılışa yakın zaman diliminde (2017-2018-2019) Yüzeysel Metro hattı olarak haberlerde ve resmi sayfalarda karşımızı çıkmakta idi. Dolayısıyla bizlerde bir metro hattı olarak ele alıp, sefer sıklığı konusunda sorun yaşamayacağımızı düşünmüştük.
2019 yılında adete bir kaplumbağa gibi ilerleyen Marmaray’ın Şuan ki bu haline dönüşmesi bile bir mucize açıkçası.
Çok yoğun eksikliklerle birlikte, siyasi bir hırs ve ihtiras uğruna açıldı. (13 Mart 2019 günü)
Seçim uğruna Marmaray hattını kullandılar evet. Ama İstanbul bu durumdan çok mutsuz kaldığından dolayı, yoğun talep sonrası hat 2 taraflı bir işletmeye gitti. Zeytinburnu-Maltepe arası. Talepler yoğunlaştıkça ve raylı sisteme olan ilgi yoğunlaştıkça Pendik-Ataköy işletmesi yapıldı. Bu durum İstanbul’da yaşayan vatandaşlar için biraz nefes aldırdı. Fakat şuan ki mevcut durum adeta bir balık istifi gibi gittiğimizi söyleyebilirim. Marmaray hattını kendi aracım ve motosikletim olmasına rağmen kullanıyorum. İstanbul’un yoğun trafiğine gerçekten bir merhem. Gel görelim ki işletme konusunda gerçekten liyakatsiz bir kadroları var ki. 2021 yılında katıldığım UKOME toplantısında bir kere daha anlamış oldum. Dolayısıyla şuan ki haline dönüşmesi bana göre bir mucize.
Bahsettiğiniz tüm önerilerle birlikte ve hattın en önemli kısmıyla ilgili olarak B2 hattıyla ilgili Bakanlık ve TCDD yetkililerine bildirdiğimde. Öncelikle olarak sefer tarifelerinin şuan ki mevcut halinin iyi olduğunu savunduklarını iletmişlerdi. B2 hattında yapım çalışmaları devam eden Halkalı-Çerkezköy arasındaki raylı sistem hattı tamamlandığı takdirde bir rahatlama olabileceğini iletmişlerdi. Çünkü; B2 işletmesi tek hat üzerinden yapılmaktadır. Dolayısıyla B2 hattı bir süre daha ayrı bir işletme olarak devam edecektir.
Marmaray’ın batısıyla ilgili olarak Halkalı-Çerkezköy arasındaki ray serimi ve elektromekanik işlemler bittiğinde o gün Halkalı-Çatalca arasını konuşabiliriz.
Bu durum 2027 yılına kadar beklememiz gerekecektir. Keza 2027 yılında bitirme niyetleri mevcut. Hattın doğu tarafındaki uzatmalarıyla ilgili olarak ise; ADARAY işletmesi acilen ve yeniden işletmeye alınması gerekir. Sakarya Büyükşehir Belediyesi ve Kocaeli Büyükşehir Belediyesi el sıkışıp bir protokol imzalar ise; Gebze-Sakarya arasında adeta bir raybüs gibi çalışan hatlar görebilmemiz mümkün. Bu önerinizi her iki belediyeye tavsiye& öneri olarak bildirebilirsiniz.
hat çok uzun olduğu için tek işletme doğru değil...Yeni hatlar eklenerek 15 dakikada bir sorunu kolayca çözülebilir sinyalizasyon durumu bunu kaldırabilecek kapasitede...
1.Ataköy-Halkalı hattı olmalı : Pendik-Ataköy gelip yolcuyu burada indiriyor , M3 Marmaraya geçmek isteyen yolcuları gelip burada indiriyor , durakta zaten Marmarayı bekleyen yolcuda var Gebze-Halkalı geliyor ağzına kadar dolu insanlar binemiyor bu durakta izdiham var...
2.Kazlıçeşme-Ayrılıkçeşme hattı olmalı : Bu bölüm Marmarayın en yoğun bölümü ve her durakta entegrasyon var...Raylar her boş olduğunda bu hat salınmalı mekik gibi işlemeli bir çok soruna ilaç olacağını düşünüyorum...
3.Pendik-Gebze hattı olmalı : 1'de yazdığım sorunlarla aynı aşağı yukarı.
4.Peronlarda ve Tren içinde devriye atan güvenlik görevlileri olmalı çok nahoş olaylar yaşanıyor...Dilenci , satıcı , müzisyen , sapık ve vurdumduymaz saygısız insanlar ne ararsan var...Denetimsizlikten yüz bulup dengesiz hareketler yapıyorlar.
İzmit konusunda size katılıyorum, Adaray sistemini Marmaray ile birleştirilebiliceği düşünüyorum. Ayriyetten batıda da Çerkezköy ve Çorlu tarafına bir uzatma yapılabilir.
Tek işletmeye geçilmesi doğru olmayabilir çünkü Pendik-Ataköy yoğunluğu ile diğer durakların yoğunluğu aynı değil. Özellikle Yenikapı, Sirkeci, Üsküdar gibi duraklarda çokça izdiham oluyor. Onun dışında B2 ile bütünleşip Bahçeşehir’e gitmesini çok isterim ama kanal İstanbul sebebiyle zor.