2019-2024 döneminde İBB'nin ve Ulaştırma Bakanlığı'nın hizmete açtığı raylı sistemlerle ilgili şöyle bir kronoloji yapabiliriz:3 Haziran 2019: T5 koduyla çalışacak olan Eminönü-Alibeyköy tramvay hattının inşaatı durduruldu.
1 Temmuz 2019: M9 hattında inşaat yeniden başladı.
10 Ekim 2019: M12 hattının inşaatı, yeniden başladı.
5 Ocak 2020: M7 hattının Mahmutbey-Mecidiyeköy etabında inşaat yeniden başladı.
7 Ocak 2020: M5 hattının Çekmeköy-Sultanbeyli etabında inşaat yeinden başladı.
20 Şubat 2020: M10 hattında inşaat yeniden başladı.
5 Haziran 2020: M3 hattının Metrokent-Kayaşehir etabında inşaat başladı.
1 Temmuz 2020: M8 hattında inşaat yeniden başladı.
10 Temmuz 2020: F4 hattında inşaat yeniden başladı.
28 Ekim 2020: M7 hattının Mahmutbey-Mecidiyeköy etabında seferler başladı.
1 Ocak 2021: T5 hattının Alibeyköy-Cibali hattında seferler başladı.
12 Şubat 2021: M1b hattının Bağcılar-Halkalı etabında inşaat yeniden başladı.
5 Mayıs 2021: M7 hattının Mecidiyeköy-Kabataş etabında inşaat yeniden başladı.
12 Temmuz 2021: M14 koduyla çalışacak olan Altunizade-Bosna Bulvarı metro hattında inşaat başladu.
30 Ağustos 2021: M7 hattının Mahmutbey-Esenyurt etabında inşaat başladı.
15 Ekim 2021: 2013'ten beri kullanılmayan Kazlıçeşme-Sirkeci yer üstü demiryolunun sökülüp yerine tek hatlı demiryolu ve yürüyüş yolu inşa edilmesi işine başladı.
2 Temmuz 2022: M1b hattının Halkalı-Bağcılar etabında inşaat yeniden durduruldu.
2 Ekim 2022: M4 koduyla çalışan Kadıköy-Tavşantepe metro hattı, Tavşantepe'den Sabiha Gökçen Havalimanı'na uzatıldı.
28 Ekim 2022: F4 hattında seferler başladı.
2 Ocak 2023: M7 hattı, Mecidiyeköy'den Yıldız Teknik Üniversitesi'ne uzatıldı.
6 Ocak 2023: M8 hattında seferler başladı.
22 Ocak 2023: M11 hattının Havalimanı-Kağıthane etabında seferler başladı. M11 hattı, Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı TCDD Taşımacılık AŞ tarafından işletilmektedir.
8 Nisan 2023: M3 hattı, kuzeyde Metrokent'ten Kayaşehir'e uzatıldı.
30 Ağustos 2023: T5 hattı, Cibali'den Eminönü'ne uzatıldı.
29 Ocak 2024: M11 hattı, Kağıthane'den Gayrettepe'ye uzatıldı.
26 Şubat 2024: Tarihi Trakya demiryolunun Sirkeci ile Kazlıçeşme arasındaki kısmının yerine inşa edilen tek raylı ulaşım aksı ve yürüyüş-bisiklet yolu, hizmete girdi.
10 Mart 2024: M3 hattı Kirazlı'dan Bakırköy'e uzatıldı ve M13 koduyla çalışacak olan Yenidoğan-Söğütlüçeşme metro hattının ilk aşaması olan Yenidoğan-Emek kısmında inşaata başlandı.
16 Mart 2024: M5 hattı, Çekmeköy'den Samandıra'ya uzatıldı.
18 Mart 2024: M9 koduyla çalışacak olan Ataköy-Atatürk Olimpiyat Stadı metro hattında seferler başladı.
Aslında "Metro İstanbul" haritası üzerinde İBB'nin bu 2019-2024 döneminde açtığı raylı sistemleri (metro, tramvay, finukuler) gösteren bir görsel hazırlanıp, paylaşılsa çok güzel olur.
En önemli fark kanımca finükülerlerin araç içi motorla değil bağlı oldukları bir kabloyla sabit bir konumdan motorla efektif olarak çekilmeleridir. Genelde 2 araçlı oldukları için de hareketlerinin kayda değer bir kısmı zıt araçların birbirlerinin kullandığı "iş"i tamamlayarak daha az enerji tüketilerek tamamlanabilmesi en önemli avantajlarındandır. Öte yandan, bu sebepten kapasiteleri nispeten limitli olup genelde 2 duraklı olurlar (ama 3 ve 4 duraklı pratik dizaynları da mümkündür). Ve de bu sistem sayesinde normal raylı sistemlerden çok daha dik yokuşları alabilirler.
Esenyurt metrosu da şarap gibi durdukça değerlendiriyor.
2019-2024 döneminde İBB'nin ve Ulaştırma Bakanlığı'nın hizmete açtığı raylı sistemlerle ilgili şöyle bir kronoloji yapabiliriz: 3 Haziran 2019: T5 koduyla çalışacak olan Eminönü-Alibeyköy tramvay hattının inşaatı durduruldu.
1 Temmuz 2019: M9 hattında inşaat yeniden başladı.
10 Ekim 2019: M12 hattının inşaatı, yeniden başladı.
5 Ocak 2020: M7 hattının Mahmutbey-Mecidiyeköy etabında inşaat yeniden başladı.
7 Ocak 2020: M5 hattının Çekmeköy-Sultanbeyli etabında inşaat yeinden başladı.
20 Şubat 2020: M10 hattında inşaat yeniden başladı.
23 Mart 2020: T5 hattında inşaat yeniden başladı.
19 Mayıs 2020: M3 hattının Metrokent-Kayaşehir etabında inşaatı, Ulaştırma Bakanlığı'na devredildi.
5 Haziran 2020: M3 hattının Metrokent-Kayaşehir etabında inşaat başladı.
1 Temmuz 2020: M8 hattında inşaat yeniden başladı.
10 Temmuz 2020: F4 hattında inşaat yeniden başladı.
28 Ekim 2020: M7 hattının Mahmutbey-Mecidiyeköy etabında seferler başladı.
1 Ocak 2021: T5 hattının Alibeyköy-Cibali hattında seferler başladı.
12 Şubat 2021: M1b hattının Bağcılar-Halkalı etabında inşaat yeniden başladı.
5 Mayıs 2021: M7 hattının Mecidiyeköy-Kabataş etabında inşaat yeniden başladı.
12 Temmuz 2021: M14 koduyla çalışacak olan Altunizade-Bosna Bulvarı metro hattında inşaat başladu.
30 Ağustos 2021: M7 hattının Mahmutbey-Esenyurt etabında inşaat başladı.
15 Ekim 2021: 2013'ten beri kullanılmayan Kazlıçeşme-Sirkeci yer üstü demiryolunun sökülüp yerine tek hatlı demiryolu ve yürüyüş yolu inşa edilmesi işine başladı.
2 Temmuz 2022: M1b hattının Halkalı-Bağcılar etabında inşaat yeniden durduruldu.
2 Ekim 2022: M4 koduyla çalışan Kadıköy-Tavşantepe metro hattı, Tavşantepe'den Sabiha Gökçen Havalimanı'na uzatıldı.
28 Ekim 2022: F4 hattında seferler başladı.
2 Ocak 2023: M7 hattı, Mecidiyeköy'den Yıldız Teknik Üniversitesi'ne uzatıldı.
6 Ocak 2023: M8 hattında seferler başladı.
22 Ocak 2023: M11 hattının Havalimanı-Kağıthane etabında seferler başladı. M11 hattı, Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı TCDD Taşımacılık AŞ tarafından işletilmektedir.
8 Nisan 2023: M3 hattı, kuzeyde Metrokent'ten Kayaşehir'e uzatıldı.
30 Ağustos 2023: T5 hattı, Cibali'den Eminönü'ne uzatıldı.
29 Ocak 2024: M11 hattı, Kağıthane'den Gayrettepe'ye uzatıldı.
26 Şubat 2024: Tarihi Trakya demiryolunun Sirkeci ile Kazlıçeşme arasındaki kısmının yerine inşa edilen tek raylı ulaşım aksı ve yürüyüş-bisiklet yolu, hizmete girdi.
10 Mart 2024: M3 hattı Kirazlı'dan Bakırköy'e uzatıldı ve M13 koduyla çalışacak olan Yenidoğan-Söğütlüçeşme metro hattının ilk aşaması olan Yenidoğan-Emek kısmında inşaata başlandı.
16 Mart 2024: M5 hattı, Çekmeköy'den Samandıra'ya uzatıldı.
18 Mart 2024: M9 koduyla çalışacak olan Ataköy-Atatürk Olimpiyat Stadı metro hattında seferler başladı.
Aslında "Metro İstanbul" haritası üzerinde İBB'nin bu 2019-2024 döneminde açtığı raylı sistemleri (metro, tramvay, finukuler) gösteren bir görsel hazırlanıp, paylaşılsa çok güzel olur.
Finiküler sistemle normal metro arasındaki fark nedir.?