Bizim ülkemiz ile gelişmiş ülkelerin çoğu yapısı arasında bariz bir kalite farkı var. Bunun sebepleri tartışılabilir ancak kesinlikle ekonomik değil. Burada özensizlik ve kültürsüzlük var. M1B istasyonlarını (Esenler-Kirazlı arası) aklınıza getirin. Ya da M5 istasyonlarını. Nispeten modern bir iç mimari ile dekore edilen M8'de bile bu özensizlik göze çarpıyor. Herkes işini savsaklayarak icra ediyor. Ekonominin iyi olduğu dönemde inşa edilen istasyonlarda da aynı özensizlik var. İstanbul'un en elit ilçelerindeki yapılarda mimari gelişmişlik aramak mümkün değil. Ülkedeki özensizlik metro istasyonlarımıza da yansımış. M11 Gayrettepe istasyonunun iç mimarisi bile işin ehli tarafından değil AYGM Genel Müdürü tarafından tasarlanıyor. Liyakatsizlik de bu vasatlıkta bir sebep.
top of page
bottom of page
Ülkemizdeki hesap verebilirlik eksikliği metro istasyonlarımıza da yansımıştır. M11 Gayrettepe istasyonunun iç tasarımı bile bir uzman tarafından değil AYGM Genel Müdürü tarafından yapılmıştır. Kalite website eksikliği bu vasatlığın bir nedeni olabilir.
Tasarım konusu ülkemizde maalesef en fazla göz ardı edilen aşamalardan birisi. Hangi alanda olursa olsun; bina, tünel, istasyon, araç hatta kaldırım hiç fark etmez sadece işlevini yerine getirecek ölçüde asgari bir tasarım söz konusu. Ancak tasarım da tek başına yeterli olmuyor. Ona uygun imalat sürecinin de özenle yürütülmesi lazım. Ama işte gelin görün ki ülkemizde her ikisi de yok. Daha acı olanı ise ne öyle bir talep var ne de farkındalık.
Belirttiğiniz gibi mimarlık ile ilgili hiçbir eğitimi olmayan bir kişi sırf karar alıcı noktada olduğu için havalimanı metro istasyonlarını tasarlama hakkını kendinde görebiliyor. Daha da şaşırtıcı olan şey ise bunu çok normalmiş gibi ifade edebiliyor. Hatta ifade etmekle de kalmıyor bu bilginin üzerinde olduğu plakayı istasyon duvarına monte ettirebiliyor.
Aşağıda 2 farklı fotoğraf var. Birisi görsellerini paylaştığınız Crossrail diğeri ise daha önce forumda paylaşılan M11 havalimanı metrosu tünel çıkışı. Her ikisi de yeni metrolar. Hatta bizimki daha yeni. İşte aradaki özen, dikkat ve işçilik farkı.
Crossrail/Elizabeth hattı
M11 Gayrettepe-Havalimanı hattı
Burada da geçmişte paylaştığım UAB’ın yapımını üstlendiği ve yeni hizmete giren M4 havalimanı uzatması mesajım.
https://www.kamusozu.com/forum/main/comment/95c91f4b-4cf3-4ae1-8911-0ad5bc8a1098?postId=65074f2658a7a80010fa1284
Elizabeth line (Crossrail1) (Purple Line) Paylaşmışsınız London Underground (Tube) (Subway) Hayatım Geçti Elizabeth line Normalde 2012de Londra Olimpiyatlarına Yetiştirip Açılacaktı Ama 2022de Açılabildi Anca Hatta Tamamı 2023de (Bond Street İstasyonu) Açılabildi Parisdeki RER Bir Benzeridir Bir Örnek Vereyim Farringdon Elizabeth line İstasyonun Bir Çıkışı Diğer Farringdon Diğer (Karşılıklı) Tube İstasyonuna Çıkıyor Bu Hatlar Aktarma Veriyor Metropolitan Hammersmith & CityCircle Bir Diğer Çıkışı Diğer Çıkışı Barbican Tube İstasyonuna Çıkıyor Metropolitan Hammersmith & CityCircle Bu Hatlara Aktarma Veriyor İstasyon Yapıları Bizimklilerin İki Katıdır Çok Fazla Yolcu İnip Biniyor Her İstasyonda Elizabeth line Hattının Bir Tarafı Finans Merkezine Canary Wharf Gidiyor Diğer Bir Tarafı Heatrow Havalimanına Gidiyor
Dünyada tarihi öneme sahip büyük sehirlerin herbirinin ayri bir karakteri var. Bunları son 15 20 yılda ortaya çıkıp yaygınlaşan bir tür modern kamu mimarisi üzerinden karşılaştırıp ülkelerin estetik algısı hakkında bir sonuca varmak çok doğru değil. Dubai modern mimari konusunda epey yol almış bir şehir, ama ortada bir karakter yok, insanda güzellik algısına hitap eden herhangi bir özelliği yok.
Bence Londra ve İstanbul'u tarihi kent dokusuna ne kadar sahip çıktıkları kıstası üzerinden değerlendirip estetik kültürümüzü öyle yerseniz daha anlamlı olurdu. Yoksa İstanbul'da modern anlamda son dönemde Londra'daki binalar ayarında işler çıkartılmadı değil. Kanyon Alışveriş Merkezi vs. gibi.
Öte yandan bundan 200 yıl önce çok güzel Arnavut kaldırımları yapabilirken, hatta kaldırım ustalarının bile bir ekolu varken bugün ülkenin her yerindeki 40 defa yapılıp 41 defa bozulan berbat özensiz kaldırımları mecburen kanıksamamız bence sorunun estetik algısında değil, başka bir yerde olduğunu gösteriyor.
bu bence metro sorunu değil, Türkiye'nin estetik algısı ile alakalı. Maalesef Türkiye'nin her yerinde bunu görebiliriz. Türkiye bir çok konuda dünya ile yarışabilir ama bütünsel olarak estetikten yoksunuz bu işi tam beceremiyoruz.
Karadeniz binalardan tutun, belediyelerin yaptığı plastikten heykellere kadar....
Sayın raskolshi’nin yorumunu okudum.
Ben izin verirseniz çok kısa bir özet vereyim.
İş hayatımın yaklaşık 14 yılı çok sevdiğim Londra’da geçti.
Haliyle ( durumdan vazife çıkararak ) kendi görüşlerimi iletmek isterim.
Birincisi Londra’daki metro sistemlerini bizimkilerle karşılaştırmak zor zira: orada dünyanın en eski metro sistemlerinden ( Northern Line ve benim çakaralmaz hat diye tanımladığım Circle Line gibi yüz yaşını tamamlamış ) hatlar da var, ( Bakerloo, Victoria gibi ) elli yaşını geçmiş metrolar da var, ( Central ve Jubilee ) gibi çeyrek yüzyıl önce yapılmış hatlar da var ve ( Elizabeth Line gibi yukarıda fotoğrafı yayınlanan ) yeni yetme bir ( state of art ) tarzında süper bir hat da var.
Bu hatların yanısıra hemen her yere bağlantısı olan sayısız tren bağlantıları var.
Şimdi bu bilgiler çerçevesinde genel bir özet yapayım.
Bir kere tüm Londra’nın yani ( greater London denen ve M25 denen Londra çevre yolunun içinde raylı sistem bağlantısı olmayan hiç bir bölgesi yok.)
İstasyon kalitesi itibarı ile yukarıdaki sınıflamalara göre hiç beğenmeyeceğiniz ( circle ve northern line ) gibi hatlar da var, vasat altı vasat gibi hatlar da var, idare eder diye tanımlanacak iyice hatlar da var. Yeni açılan Elizabeth line bence çok güzel, hatta muhteşem bir hat.
Burada bence aslolan ulaşım sıklıkları ki genelde çok iyi, kimi zaman 1, kimi zamanlar 3 dakikalık aralıklarla çalışıyorlar ve işe geliş ve gidiş saatlerinde ( all packed=tıka basa dolu).
Ulaşım ara sıra aksıyor da, özellikle ( circle line’ a sakın umut bağlamayın yanarsınız ), ayrıca maç günlerinde özellikle Londra’nın en popüler kulübü olan Arsenal maçına denk gelirseniz, Northern Line ve Victoria Line seferleri dakika başı olsa da sizi çok zorlar, hele bir de Arsenal’in ezeli rakibi Tottenham Hotspor maçı da varsa yandı gülüm keten helva, ortalık yani istasyon kalabalıkları tıklım tıklım olur. Her iki kulüp taraftarı da yakın semtlerde oturduğu için bazen metrolara binemeyebilirsiniz, o zaman tren alternatiflerine bakmak en iyisi olur.
Özetle, bizim sistemle Londra sistemlerini bu çerçevede sizler değerlendirebilir, kıyaslayabilirsiniz.
Londra'da belki 1000km falan raylı sistem vardır yani her ilçeye hatta semte raylı sistem ulasiyor böyle olunca da adamlar artık estetiğe, görsele önem veriyor. Bizdede m3 hattının metrokent-kirazli arası vs güzel sayılabilir ama önce bı olmayan ilçelere metro lazım
A o kadarını bilmiyorum.İnşaat mühendisiniz sanırım.Altunizade istasyonu Ayrılıkçeşmesi şu ana kadar gördüğüm en iyi istasyonlardan.M8 Bostancı başlangıç istasyonuda güzel.Görüşüm.Yeni Sahrada otantik havasıyla hoş.
Şaşalı metrolara çok gerek yok.Sağlamlığı işlevselliği daha önemli.Pek katılmıyorum.