Genelde dikey metro hatlarının Marmaray'daki yolcu yoğunluğunu arttıracağını söylüyoruz ancak bu hatların metrobüs hattına etkisinden pek bahsetmiyoruz. Metrobüs ile entegre olacak M9, M3 ve M11 (Gayrettepe) metroları 2-3 ay içinde hizmete girecekler. Ne kadar düşük kapasiteli de olsa Altunizade-Bosna Bulvarı metrosu da metrobüs ile önümüzdeki sene entegre olacak gibi duruyor. Halihazırda kapasitesinin çok üzerinde, günlük 1 milyon yolcu taşıyan metrobüs bu yoğunluğu kaldırabilecek mi?
Metrobüs hattındaki yoğunluğun uzun vadeli ve kalıcı olarak giderilmesinin ancak yapılacak bir metro hattı ile mümkün olacağı konusunda çoğunluğumuz herhalde hem fikirizdir. Ama bu metro hattının inşaatına bu sene başlansa bile en iyi ihtimal 5-6 seneden önce tamamlanması mümkün olmayacaktır. O zamana kadar bu sürecin üstesinden gelinebilmesi için metrobüs hattında sizce bir iyileştirme yapılmalı mıdır? Bu soruya cevabınız evet ise, sizce ne gibi bir iyileştirme yapılmalıdır?
Metrobüs güzergahını kalıcı olarak iyileştirmek hiç öyle kolay değil. Benim yaptığım gözlemler ve hesaplamalar dahilinde yapılması gerekenler: 1) TÜYAP - Yenibosna arası LRT'ye çevirme çalışmaları başlamalı.
2) Bu önerdiğim LRT hattı batıda Büyükçekmece Çatalca Yolu'na kadar, doğuda (yeraltından) Bakırköy Meydan'a (sonraları Kazlıçeşme'de U3'le birleştirilebilir) uzatılmalı.
3) Zeytinburnu Çırpıcı - Gayrettepe arası da kanaatimce LRT'ye çevirme çalışmaları başlamalı.
4) Bu ikinci hat önerim için batıda yine (Osmaniye'den sonra yeraltından) Bakırköy Meydan'a, doğuda 15 Temmuz Köprüsü'nün yanına yeni yapılacak bir köprü ile Söğütlüçeşme'ye hatta (yeraltından) Kadıköy'e uzatılmalı.
5) Yenibosna - Çırpıcı arası boş kalan orta refüj tercihli ekspress otobüs yolu yapılmalı.
6) Bu önerdiğim LRT hatları yeterli kalmayacaktır, o yüzden paralel bir de metro hattı öneriyorum (bu biraz fantastik olacak biliyorum): Gürpınar - Avcılar - Çobançeşme - İncirli - Güngören - Edirnekapı - Hasköy - Bomonti - Mecidiyeköy - Çırağan - Bağlarbaşı - Uzunçayır - Finanskent - Ferhatpaşa - Sultanbeyli - SAW - Çayırova - Gebze.
7) M1b hattı da Bayrampaşa Otogarı - Bereç - Pazariçi - Miniatürk - Okmeydanı - Dolapdere - Taksim - Nişantaşı - Beşiktaş güzergahında uzatılmalı.
8) Ayrıca HIZRAY projesinin de inşası başlamalı artık.
Metrobüsün Silivriye uzatılması nasıl olacak. Silivrinin yollarına daha yeni düzenleme yapıldı. Tekrardan ortadan metrobüs yolu yapmaya çalışırlar mı. Baktığımızda da bi seçim vaadi de mevcut.
AGT çok hypelanıyor. Ama lastik tekerlekli her sistem gibi konfor ve verimlilik açısından sınıfta kalıyor. Birkaç tünel/viyadük ile ağır metroya dönüştürülebilir köprüye kadar.
İmamoğlunun da vaatleri arasında metrobüsü Silivri'ye uzatma mevzusu geçti. Ne düşünüyorsunuz bunu gerçekleştirir mi?
Aktarmaların iyileştirilmesi (Ayvansaray, Yenibosna vb), platformların genişletilmesi, hattın tamamen engelli erişimine açık hale getirilmesi, üstgeçitlerin genişletilmesi ve yenilenmesi gerekli.
Metrobüs hattı Tekirdağ il sınırından Kocaeli il sınırına kadar olmalı bence hatta komşu illere bir iki durak girecek kadar planlanmalı...Silivri'ye uzatılması vaadi çok ilgi görüyor İstanbul'un batısında bu yüzden...
Metrobüs yolunda hem tramvay hem de metrobüs işletilebilir bence ve tramvayların belli bir yere kadar sefer yapması ve daha sonrasında metrobüslerle sefere devam edilebilir. (Ya da agt metro)
Murat Kurum metrobüsün Silivriye uzatılacağını söyledi. Bu bir iyileştirme midir kötüleştirme midir?
Metrobüsle ilgili sorunların çözümü aynı güzergahta işleyen metroya ve bu metronun metrobüse, Marmaray'a ve diğer metro hatlarına verdiği aktarmaların kalitesine bağlı. Esas yükün metro üzerinde olduğu bir senaryoda metrobüs bir nevi eski E5 üzerinde çalışan bir modern bir otobüs hattına dönüşecek. O nedenle metrobüs için maliyeti yüksek ve tamamlanması yine uzun sürecek bir sürücüsüz lastik tekerlekli metro dönüşümünün beklenen yararı elde edeceğini sanmıyorum. M20 nın İncirli üzerinden Söğütlüçeşme'ye bağlandığı bir güzergahta düzgün çalışan asansörler, yol bakımı, araç yenilemeleri gibi basit yatırımlarla metrobüs asli görevini yerine getirirse yeterli olacaktır.
M20 ve İncirli Söğütlüçeşme bağlantıları bitene kadar metrobüs üzerinde çabuk, gerçekçi ve bu hattı rahatlatıcı bir proje olarak Küçükçekmece'deki Marmaray aktarması aklıma geliyor. Tabii bu aktarma işlemeye başlarsa Marmaray seferlerinin sıklaştırılması da gündeme gelecektir.
Metrobüs hattında öncellikle duraklar revize edilmeli. Bazı durakların tahliye işlemi dar alandan dolayı aşırı zorlanıyor. Ayrıca metrobüs hattının izin verdiği alanlarda tramvay tarzı raylı sitemler kullanılarak daha uzun ve daha yüksek kapasiteli hatlara evrimleşmesi gerekiyor.
Metrobüs zaten kapasitesinin üzerinde çalışıyor. Yeni metroların metrobüse aktarma yapması elbette metrobüsün yolcu sayısını arttıracaktır ama zaten metro yokken de yolcu otobüsle, minibüsle metrobüse geçiyordu. Haliyle inanılmaz bir yolcu artışı olacağını sanmıyorum. Metrobüsü kurtarmanın tek yolu Beylikdüzü-İncirli ve İncirli-Söğütlüçeşme hattını bütünleşik yapmak.
İstasyonların yeniden tasarlanması gerektiği konusunda Mimar Ömer Yılmaz da sık sık sosyal medyada paylaşımlarda bulunuyor. Tam olarak ne gibi tasarım değişikliği olması gerektiği konusunu umarım ayrıntılarıyla bir gün açıklar (Açıkladıysa da ben kaçırmışım olabilirim). Daha fazla araç hizmete girmesi sanırım sorunu artık çözmüyor. Çünkü bu sefer de istasyon girişlerinde katarlanma denilen olay gerçekleşiyor.
Bu kadar önemli ve yoğun bir hat maalesef tek bir araç sürücüsünün rahatsızlığına/dalgınlığına veya öfke kontrolü olan bir yolcunun sürücüye saldırısına bağlı olarak kesintiye uğramamalı, yolcular tehlikeye atılmamalı. Bu yüzden öncelikle otonom bir yapıya dönüşmesi lazım. Sadece bu tarz kullanıcı kaynaklı hataların önlenmesi açısından değil aynı zamanda çok daha verimli bir işletmecilik için de bu tarz bir dönüşüm düşünülmeli.
Her ne kadar raylı sistemler çok daha tercih ediliyor olsa da bazı ülkelerde metrolar lastik tekerlekli olarak geçmişte hizmete girdi. Bunun en büyük sebebi ise hızlanma ve yavaşlama sürelerindeki avantajı. Bu sayede çok daha kısa sefer aralıkları gerçekleştirilmesi mümkün. Maalesef araçlarımız içten yanmalı motorlara sahip olduğu için lastik tekerleğin böyle bir hızlanma avantajından yararlanamıyoruz. Bu yüzden gelişmiş sinyalizasyon, elektrikli tahrik ve lastik tekerlek gibi unsurlar bir araya gelirse kapasitede ciddi bir artış olacağı inancındayım. Özellikle Fransa ve Japonya'da bu sistem yaygın olarak kullanılıyor. Her ne kadar köprü geçişinden dolayı Zincirlikuyu-Söğütlüçeşme arası böyle bir dönüşüm için uygun olmasa da Beylikdüzü-Zincirlikuyu arası bunun için müsait. Böyle bir yatırımın araştırılması yapılmış mıdır, yapılmışsa neden tercih edilmemiştir, merak etmiyor değilim.
Fotoğraf: Siemens
bence metrobüs günde 1 milyon yolcu taşırken metro bile yeterli kapasiteye sahip olmayabilir, marmaray tarzı büyük vagonların kullanılabileceği yüksek kapasite bir hat yapılması daha isabetli olur diye düşünüyorum. Ayrıca neden YSS köprüsü tarzı yeni bir 1. köprü inşaatı asla düşünülmüyor? Boğazdan tünel geçirmeye çalışmak kot farkını oldukça derine çekiyor ve yapılacak olası metro hatlarında durakların çok derine kazılma zorunluluğundan dolayı hem kullanışsız bir hat ortaya çıkıyor (durağa ulaşmak 5-10 dakika sürerse yolcuların metrobüs kullanması daha mantıklı oluyor) hem de durak başı kazı masrafını da inanılmaz yükselten bir engel olarak karşımıza çıkıyor bence. Ayrıca 1. köprü güzergahı İstanbulda belki de Yap-işlet-devretle projeyi amorti edilebileceği yegane model olabilir. Günlük 300.000 aracın rahatça geçebileceği (metrobüsün rush hour zamanlarinda yola katilmayacagini varsayarsak trafige de büyük rahatlama saglayacak) ve metro raylarının ortadan gectigi, diger duraklarin da yüzeye,metrobüs duraklarina yakin cut-and-cover teknigi ile insaa edildigi bu tarz bir proje keşke değerlendirilmeye ve fizibilite alınsa... Belki de yeni köprü ile yapilacak bir hat sögütlücesme-kazlicesme hattindan daha ucuza gelebilir.
Çok yerinde bir tespit. hem yolcu alıp hem de yolcu vermesi açısından yeni hatların devreye girmesiyle Metrobüs sistemi muhtemelen tıkanma noktasına gelecektir. Sistemi kısa sürede başka bir yapıya dönüştürmek mümkün olmayacağı için duraklara girş çıkışı iyileştirici hızlı çözümler yapılabilir belki. Yeni araç desteği de olabilir.
Bence Gayrettepe arası agt metro yapılmalı, karşıya gecmek için de elektrikli metrobüsler ring turlar atmalı yani Gayrettepe -sogutlucesme arası araçlar hızlıca gidip gelmeli hatta agt sistemi geliştirilip köprüden geçirildi harika olur inşallah yapılır 🙏