Yeni bir ulaşım aracı olan ART ya da pratik olarak ”Raysız tramvay” şeklide tanımlanan otonom hızlı transit sistemi geleneksel tramvay sistemlerinden farklı olarak raylara ihtiyaç duymayan elektrikli toplu taşıma araçlarına verilen bir isimdir.
Genellikle şehir içi ulaşımda kullanılan bu sistemler, yolun ortasında veya kenarında seyahat edebilmektedir.
Yapılan uzun süreli çalışmalar sonucunda Çin’de kullanılmaya başlanan raysız tramvaylar modern teknoloji ve akıllı sensörler kullanılarak yönlendirilmektedir. Bu sistemde araçlar, güzergah takibi için; GPS, lidar, radar ve diğer algılama sistemlerini kullanırlar.
Raysız tramvayları incelediğimizde, günümüzde kullanılmakta olan geleneksel tramvay sistemlerine göre şu farklılıkların ön plana çıktığı görülmektedir:
Geleneksel tramvay sistemleri için ray döşemesi gerekirken, raysız tramvaylar için bu tür bir altyapıya ihtiyaç duyulmamaktadır.
Yolları algılayabilen sensörler sayesinde, raysız tramvaylar daha esnek bir rota takip edebilirler. Bu da, şehir içi ulaşımında daha fazla güzergâh seçeneği sunmakta ve raylı sistemlerin bilinen rijit bir ulaşım sistemi olma dezavantajını nispeten azaltır.
Bu sistem şehirlerin tramvay hatlarını oluşturmadan veya mevcut hatları değiştirmeden yeni hatlar eklemelerine imkan tanır.
Ray hattının döşenmesi, bakımı ve onarımı geleneksel tramvay sistemlerinde maliyet gerektirirken raysız tramvaylar ile bu maliyetlerin bir bölümünden tasarruf edilebilir ve başlangıçta yatırım maliyeti yönünden daha ekonomik olabilir.
Geleneksel tramvay raylarının döşenmesi için doğal alanlar ve yeşil alanlara müdahale edilmesi gerekmekte olup, katener sisteminden beslenen tramvay hatlarında görüntü kirliliği oluşmaktadır. Raysız tramvay sistemleri ise mevcut karayolu üzerinde hareket edebildiğinden ilave bir düzenlemeye ihtiyaç duymaz.
İstanbul'a yapılsa gayet güzel olmaz mıydı? 🤔
bu tramvay değil ki, uzatılmış otobüs, ayrıca lastik tekerlekli olması, yüksek kapasite sunamaması ve yaygın olmamaları da önemli dezavantajları